När man startar företag så är det många saker som man måste tänka på samt se över. Det är dessutom massvis med nya begrepp, bestämmelser och termer som man får bekanta sig med. Bokföring, skatteregler, OCR-nummer, fakturor – ja, listan kan göras lång. Men när allt det praktiskt med F-skattsedeln, momsregistreringsnumret och de andra detaljerna så möts man ofta av verkligheten. Helt plötsligt ska man börja marknadsföra sina tjänster, man ska börja nå ut till kunder, och man ska äntligen börja generera intäkter. För somliga är detta väldigt lätt och sker mer eller mindre naturligt, medan andra måste kämpa lite hårdare för att uppnå resultat i början.
Det finns dock en sak som verkligen kan förbättra utsikterna för att få kunduppdrag eller jobb, och det är att ha en hemsida. Det låter kanske som en självklarhet, och det kanske är någonting du redan har börjat skaffa. Men faktum är att hemsidan är den plats som alla kunder möts utav när de inte får prata med dig i person. Med andra ord är hemsidan ofta det första intrycket som de får utav företaget, och som vi alla vet är det första intrycket också det viktigaste. För få personer, särskilt egenföretagare, prioriterar idag en snyggt utformad företagshemsida. Man tänker att det kanske inte är så viktigt, att någon gratisvariant duger, eller att man överlämnar ansvaret åt en ”kompis kompis”. I sådana fall bör man genast tänka om.
En företagshemsida är ofta minst lika viktigt som F-skattsedeln, och det kan vara värt att lägga ner lite pengar och energi på den. Man bör alltså se det som en hög engångskostnad, som i det långa loppet lönar sig, med andra ord en slags investering. Undersökningar visar att företag utan tillräckliga hemsidor som inte är anpassade efter dagens teknologi såsom mobiltelefoner, surfplattor och laptops också får färre kunder och överlever kortare tid på marknaden. Så om din firma står i startgroparna till att skapa någonting stort, börja med att ordna en ordentlig företagshemsida. För dig som är intresserad kan du läsa mer här.